Veelgestelde vragen

Algemeen

Wat is Parkeer.nl?

Parkeer.nl is een internetdienst waarmee u eenvoudig en zonder extra kosten een parkeerrecht (=digitaal ticket) kunt krijgen. De parkeeractie kunt u op het door u gewenste tijdstip afrekenen.

Hoe krijg ik een parkeerrecht?

U verkrijgt een parkeerrecht (= digitaal parkeerticket) door het aanmelden van het kenteken van uw voertuig in het gebied waar betaald parkeren geldt. Uw parkeerrecht beëindigt u door het afmelden van uw kenteken. Om de website te gebruiken gaat u naar diemen.parkeer.nl. De website is geschikt voor iedere smartphone, tablet en computer met internettoegang.

Wat zijn de voordelen van Parkeer.nl?

Parkeer.nl biedt parkeergemak. U betaalt alleen de werkelijke parkeertijd en aan het gebruik van Parkeer.nl zijn geen kosten verbonden. De verschuldigde parkeerkosten kunt u direct na afloop van uw parkeeractie of op een later moment betalen.

Waar en wanneer kan ik gebruik maken van Parkeer.nl?

Voorjaar 2017 test de gemeente Diemen hoe de Parkeer.nl door parkeerders ervaren wordt. Bij een positieve pilot zal Parkeer.nl definitief ingevoerd worden.

Ik heb gelezen dat Parkeer.nl tijdelijk beschikbaar is om de gebruikservaring te testen.
Wat betekent dit?

Parkeer.nl is ontwikkeld om parkeren zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Om ervaring op te doen, wordt voorjaar 2017 een pilot uitgevoerd in Diemen. Na de pilotperiode zullen wij u verzoeken feedback te leveren. Indien u gebruik maakt van Parkeer.nl dient u wèl daadwerkelijk te betalen.

Privacy

Hoe is mijn privacy geborgd?

Voor het gebruik van Parkeer.nl zijn geen persoonsgegevens vereist. Parkeer.nl vraagt alleen om uw e-mailadres en mobiele telefoonnummer om met u te kunnen communiceren over uw parkeeractie. U kunt zodoende anoniem parkeren. Parkeer.nl maakt onderdeel uit van P1. Het privacy statement van P1 staat op www.p1.nl/privacy.

Waarom moet een e-mailadres en telefoonnummer ingevoerd worden?

Het e-mailadres wordt gebruikt om met u te kunnen corresponderen over parkeeracties, bijvoorbeeld over een openstaande betaling. Op uw telefoon ontvangt u per sms-herinneringen over lopende parkeeracties.

Worden kentekens voor andere doeleinden gebruikt dan voor parkeercontrole?

Nee. De verzamelde gegevens van alle geregistreerde parkeeracties exclusief de kentekens worden alleen gebruikt voor statistische doeleinden, zoals het berekenen van de gemiddelde parkeerduur.

Parkeren

Hoe werkt Parkeer.nl?

Start parkeeractie
Open de website diemen.parkeer.nl. Klik op "volgende" en voer uw kenteken, zone, e-mailadres en telefoonnummer in. Indien u akkoord bent gegaan met de Algemene voorwaarden, klikt u op "start parkeeractie". Bij volgende parkeeracties hoeft u alleen nog uw kenteken en zone in te voeren en kunt u de parkeeractie direct starten.

Stop parkeeractie
Open de website diemen.parkeer.nl. Klik op "volgende" en U komt bij uw parkeeractie(s) uit. Klik op de knop "parkeeractie stoppen" (op uw mobiel) of op de rode ‘x’ (op uw computer), waarmee u de parkeeractie eindigt. U kunt uw parkeeractie direct afrekenen of op een later moment (binnen 12 dagen) waarop het u schikt.

Hoe weet ik in welke zone ik parkeer?

De zone waarin u parkeert wordt aangegeven in het parkeergebied. Dit nummer treft u doorgaans aan boven de dichtstbijzijnde parkeerautomaat/zone-bord. Indien u een mobiel apparaat met GPS heeft, helpt Parkeer.nl u te bepalen in welke zone u zich bevindt. U kunt de juiste zone uit de lijst kiezen of gebruik maken van het kaartje en daar uw locatie aanklikken. Let op: Parkeer.nl ondersteunt bij het bepalen van de juiste zone, de parkeerder blijft zelf verantwoordelijk voor de keuze van de juiste zone.

Waar kan ik zien of mijn parkeeractie nog actief is?

Om te zien of uw parkeeractie nog actief is, gaat u naar diemen.parkeer.nl. Klik vervolgens op het klok-symbool in het menu.

Kan ik een eindtijd instellen?

Ja. Klik op "eindtijd bewerken" (op uw mobiel) of "+" (op uw computer) en stel zelf de einddatum en eindtijd in van uw lopende parkeeractie in. Bevestig de eindtijd door op "opslaan" te klikken. Indien u geen eindtijd opslaat of de parkeeractie niet zelf beëindigt, eindigt de parkeeractie automatisch bij het einde van de reguleringstijd.

Kan ik ook iemand anders aanmelden?

Ja. U kunt binnen Parkeer.nl ook het kenteken van iemand anders aanmelden. U kunt zelfs meerdere kentekens tegelijk aanmelden. U dient zelf alle parkeeracties die u aanmeldt te betalen.

Hoe beëindig ik een parkeeractie als ik geen internet heb of mijn telefoon kwijt ben?

U kunt een parkeeractie alleen actief beëindigen met behulp van een device met internettoegang. Ga naar diemen.parkeer.nl. Klik op het account-icoon in het menu. (Op uw telefoon vindt u het menu onderin; op uw computer vindt u het menu aan de linkerzijde). Klik vervolgens op "inloggen".

Indien u een wachtwoord heeft, kunt u met uw e-mailadres en wachtwoord inloggen. Wanneer u nog geen wachtwoord heeft, of deze vergeten bent, kunt u op "wachtwoord vergeten" klikken en een wachtwoord aanmaken. Zodra u ingelogd bent, kun u uw parkeeractie stoppen. Let op: u dient hetzelfde e-mailadres te gebruiken voor het opvragen van een wachtwoord dat u gebruikte bij het starten van uw parkeeractie.

Wat doe ik als ik de parkeeractie niet kan beëindigen?

Wanneer u de parkeeractie niet kunt beëindigen omdat u geen internet heeft, of uw telefoon kwijt bent, volg dan de stappen bij de vorige vraag. Als u de parkeeractie niet kan beëindigen omdat de website niet reageert, wordt uw parkeerrecht bij het einde van de reguleringstijd beëindigd. Conform algemene voorwaarden van Parkeer.nl wordt 1 uur parkeertijd in rekening gebracht bij een storing van Parkeer.nl.

Wat gebeurt er als ik vergeet mijn parkeeractie te beëindigen?

De parkeeractie eindigt automatisch bij het einde van de reguleringstijd. U dient, ook al parkeerde u niet langer, wel de tijdsduur af te rekenen waarvoor u aangemeld was.

Betalen

Hoe kan ik een parkeeractie in Parkeer.nl betalen?

Betalen met iDEAL
Op Parkeer.nl kunt alleen met iDeal betalen. Binnenkort zal het ook mogelijk zijn met creditcard te betalen. U kunt zowel direct na het beëindigen van uw parkeeractie als op een later moment betalen. Na het beëindigen van een parkeeractie ziet u de melding dat u een openstaande betaling heeft. Dit staat in het rood bovenaan uw scherm. Door op het woord "hier" in deze melding te klikken, wordt u doorverwezen naar de betaalpagina. U hoeft niet gelijk te betalen: na het beëindigen van de parkeeractie kunt u op een later moment het verschuldigde parkeergeld betalen via diemen.parkeer.nl.

Betalen met saldo
U kunt ook saldo aan uw account toevoegen waarmee u uw parkeeractie kunt betalen. Ga naar "account" en waardeer uw saldo op door op de "+" te klikken. Geef hierna het bedrag op waarmee u uw saldo wilt verhogen en betaal met iDEAL. Opwaarderen en betalen met saldo is alleen mogelijk indien u uw account bevestigd heeft.

Wat gebeurt er wanneer ik aangemeld sta op een moment dat parkeren gratis is?

Op tijden dat parkeren gratis is, worden geen parkeerkosten in rekening gebracht. Wanneer gedurende een gedeelte van de totale parkeeractie parkeerkosten verschuldigd zijn, worden alleen de parkeerkosten voor dat gedeelte berekend.

Wat gebeurt er als ik vergeet binnen de betaaltermijn te betalen?

U ontvangt een herinneringsmail indien u niet tijdig betaald heeft. Indien u vervolgens nog niet betaalt, riskeert u met terugwerkende kracht alsnog een parkeerboete (naheffing) van minimaal € 60,-.

Kan ik een factuur per post ontvangen voor de te betalen parkeeracties?

Nee. U dient de parkeeracties altijd te betalen via de betaalmogelijkheden die Parkeer.nl biedt.

Kan ik mijn saldo laten terugstorten?

Nee. Na de pilot wordt uw openstaande saldo automatisch teruggestort op het rekeningnummer waarmee u het saldo aan uw account heeft toegevoegd.

Hoe kan de parkeercontroleur controleren of ik mijn kenteken aangemeld heb met behulp van Parkeer.nl?

Uw kenteken wordt gedurende de tijd dat u aangemeld bent opgenomen in het Nationaal Parkeer Register (NPR), waarmee de controleurs controleren of u een parkeerrecht heeft. Een aanmelding is voor hen afdoende. Indien u achteraf de parkeerkosten niet betaalt, riskeert u met terugwerkende kracht alsnog een parkeerboete (naheffing) van minimaal € 60,-.

Ik heb een parkeerbon ontvangen, terwijl mijn kenteken in Parkeer.nl op dat moment wel was aangemeld. Wat doe ik nu?

Ga naar diemen.parkeer.nl en klik op het kalender-icoon. Bekijk de betreffende parkeeractie in de parkeergeschiedenis. Nu kunt u het volgende controleren:

  • Is de parkeerbon uitgeschreven binnen geldigheidsduur van de parkeeractie?
  • Komt de zone van de parkeerbon overeen met de zone van de parkeeractie?
  • Heeft u de kosten van de parkeeractie tijdig betaald?
Indien al deze punten op uw situatie van toepassing, kunt u kansrijk een bezwaarschrift indienen. U kan dit doen op: https://www.diemen.nl/loket/product/parkeerbon. In alle andere gevallen wordt een eventueel ingediend bezwaarschrift waarschijnlijk afgewezen.

Mijn account

Wat is "Mijn account"?

U kunt, indien u een account aanmaakt binnen Parkeer.nl, gebruik maken van een aantal extra opties. Binnen "Mijn account" kunt u uw parkeergeschiedenis opvragen, favoriete kentekens en zones aanmaken en uw e-mailadres wijzigen. Een account is kosteloos en extra gegevens zijn niet nodig. U kunt Parkeer.nl echter ook gebruiken zonder account.

Hoe krijg ik een account?

U kunt op twee manieren een account aanmaken:
1. Ga naar diemen.parkeer.nl en start een parkeeractie. U ontvangt een e-mail waarmee u uw account kunt activeren. U heeft geen geactiveerd account nodig om een parkeeractie te starten;
2. Ga naar diemen.parkeer.nl Klik op volgende en vervolgens in de menubalk op het icoon "account". Vul uw e-mailadres in en u ontvangt een mail waarmee u uw account kunt activeren.

Hoe kan ik inloggen wanneer ik mijn wachtwoord vergeten ben?

Ga naar diemen.parkeer.nl en klik in het menu op het account-icoon. (Op uw telefoon vind het menu onderin; op uw computer vind u het menu aan de linkerzijde) Klik op "inloggen" en vervolgens op "wachtwoord vergeten". Vul hier uw e-mailadres in en klik op "Stuur de wachtwoord vergeten link". U krijgt vervolgens een e-mail opgestuurd met een link waarmee u een nieuw wachtwoord kunt instellen.

Hoe wijzig ik mijn wachtwoord?

Ga naar diemen.parkeer.nl en klik in het menu op het account-icoon. (Op uw telefoon vind u het menu onderin; op uw computer vind u het menu aan de linkerzijde). Klik op "wachtwoord wijzigen". Voer uw huidige wachtwoord en vervolgens tweemaal een nieuw wachtwoord in. Klik vervolgens op "opslaan". Uw nieuwe wachtwoord is geactiveerd.

Wat moet ik doen wanneer ik een fout e-mailadres heb ingevoerd?

Indien u geen geactiveerd account met wachtwoord heeft, kunt u uw e-mailadres niet aanpassen. Ga naar diemen.parkeer.nl en betaal eventueel openstaande rekeningen. Na betaling kunt u de cache van uw browser ledigen. Zie hiervoor http://www.browserchecker.nl/cache-bestanden-verwijderen. U kunt na het ledigen van uw cache een account met het juiste e-mailadres aanmaken.

Hoe stel ik sms-herinneringen in?

Standaard worden sms-berichten gestuurd naar het opgegeven telefoonnummer. Indien u geen sms-herinneringen wenst te ontvangen, kunt u dit bij "Mijn account" "uit" zetten.

Zijn er kosten verbonden aan de sms-herinneringen die ik ontvang?

Nee. Het gebruik van Parkeer.nl is voor de parkeerder gratis.

Kan ik mijn parkeergeschiedenis inzien?

Ja. In het menu "geschiedenis" kunt u alle parkeeracties die ooit op uw account zijn verricht, inzien en naar uzelf versturen per e-mail. Vul een begindatum en een einddatum in en klik op "overzicht ophalen". U krijgt nu alle parkeeracties binnen de opgegeven periode te zien. Klik op "overzicht mailen" en het overzicht wordt opgestuurd naar het opgegeven e-mailadres. U kunt deze functie alleen gebruiken indien u een geactiveerd account heeft.

Einde pilot

Wat gebeurt er na de pilot met mijn openstaande betalingen en overzichten?

Na de pilot is de testperiode afgelopen en kunt u uw auto niet meer aanmelden met behulp Parkeer.nl. U kunt altijd op diemen.parkeer.nl uw openstaande betalingen afrekenen en een overzicht van uw parkeeracties opvragen.

Wat gebeurt er na de pilot met mijn saldo?

Een eventueel openstaand saldo wordt uiterlijk 7 werkdagen na de pilot teruggestort op het rekeningnummer waarmee u saldo aan uw account heeft toegevoegd.


Contact

Indien u vragen heeft over of problemen ondervindt bij het gebruik van Parkeer.nl, kunt u bellen naar nummer 088- 1261421 of neem contact op met contact@parkeer.nl.

Ervaar zelf het gemak van Parkeer.nl en gebruik hem vandaag nog

Gebruik Parkeer.nl